درمان گرفتگی صدا با روش های خانگی

 

وقتی شخصی صدایش می گیرد، به طور معمول به دلیل التهاب حنجره است. پزشکان التهاب حنجره را لارنژیت می نامند. استراحت حنجره، اجتناب از عوامل تحریک کننده و استفاده بالقوه از داروهای تجویزی می توانند کمک کنند.


التهاب حنجره کوتاه مدت است که معمولاً بدون درمان برطرف می شود؛ اما می تواند دو هفته طول بکشد. استفاده بیش از حد از حنجره، عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، یا تحریک شدید ناشی از دود و سایر آلاینده ها می تواند باعث گرفتگی حاد حنجره شود.لارنژیت همچنین می تواند مزمن باشد و مدت طولانی ادامه یابد. ریفلاکس اسید آلرژی، استعمال دخانیات و برخی از عفونت ها می توانند باعث ایجاد گرفتگی مزمن حنجره شوند.

؛؛ در این مقاله روشهایی که فرد می تواند با سرعت بیشتری صدای خود را برگرداند اشاره شده است. روش های ساده و خانگی برای رفع یا درمان گرفتگی صدا که فوق العاده موثر و کاربردی هستند.

روش های خانگی برای درمان گرفتگی صدا
استفاده از روش های خانگی کمک می کند تا کمتر نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشید. با این حال باید دقت کنید که اگر روش های خانگی یا توصیه های طب سنتی کارساز نبود، به پزشک یا متخصص طب سنتی مراجعه کنید. در زیر تعدادی از این توصیه ها را بیان کرده ایم.

استراحت به حنجره
وقتی فردی به لارنژیت مبتلا است، ضروری است که به حنجره خود استراحت دهد. اگر فرد تا حد امکان از استفاده از حنجره خود جلوگیری کند، التهاب و تحریک سریعتر برطرف می شود.
فرد باید از زمزمه کردن پرهیز کند، زیرا زمزمه باعث فشار بیشتر تارهای صوتی می شود. استراحت مطلق به حنجره راهکار مناسبی است که می تواند به درمان گرفتگی صدا کمک کند.

از تحریک کننده ها خودداری کنید
مواد تحریک کننده ای مانند دود سیگار می توانند از بهبود حنجره جلوگیری کنند. دود، تحریک کننده تارهای صوتی است و می تواند زمان بهبودی را به تأخیر بیندازد.
اگر فردی سیگار می کشد، باید برای مدتی از آن دوری کند و به حنجره خود استراحت دهد. همچنین توصیه می شود که سیگار کشیدن را به طور کامل قطع کنید؛ زیرا خطر ابتلا به بسیاری از موضوعات مختلف بیماری را کاهش می دهد.

فرد مبتلا به لارنژیت باید از الکل خودداری کند زیرا این ماده تحریک کننده است و می تواند باعث کمبود آب بدن شود. به طور کلی الکل مشکلات زیادی برای بدن ایجاد می کند که کبد چرب الکلی از بدترین آن ها است. گرفتگی صدا و حادتر شدن ان نیز از عوارض مصرف الکل است.نکته دیگر اینکه فرد باید سعی کند از محیط های خشک و گرد و غبار، که باعث تحریک حنجره می شود، جلوگیری کند.

به مقدار زیاد مایعات بنوشید
وقتی مبتلا به بیماری لارنژیت هستید، باید مایعات زیادی بنوشید تا از کمبود آب بدن جلوگیری کنید. آب برای جلوگیری از کم آبی بدن بهترین است. با این حال، فرد همچنین می تواند مایعات گرم مانند شربت عسل طبیعی و دمنوش بنوشد که می تواند به آرامش حنجره کمک کند.
فرد باید از نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه یا چای سیاه خودداری کند؛ زیرا کافئین می تواند منجر به کم آبی بدن شود.

داروهای بدون نسخه
داروهای بدون نسخه می تواند به کاهش درد علائم مرتبط با حنجره به علت عفونت کمک کند. استامینوفن یا داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن می تواند به علائم دیگری مانند سردرد، درد یا تب کمک کند.

از مرطوب کننده استفاده کنید
رطوبت ساز هوا به مرطوب سازی هوایی که فرد در آن تنفس می کند، به ویژه شب، هنگام خواب کمک می کند. مرطوب سازی هوا در ماه های زمستان مفید است؛ زیرا گرمایش در محیط داخلی هوا را خشک می کند، که می تواند باعث تحریک بیشتر شود.
رطوبت حاصل از یک مرطوب کننده باعث تسکین مجاری تنفسی و بهبودی التهاب حنجره می شود. خوشبختانه انواع دستگاه های بخور گرم و سرد که تولید رطوبت می کنند در بازار وجود دارند.

از بخار استفاده کنید
به عنوان بخشی از بخار درمانی، روغن عصاره ای زنجبیل می تواند به آرامش گلو کمک کند. استنشاق بخار به افزایش رطوبت در مجاری تنفسی و تسکین مخاط و ترشحات آن کمک می کند.
یک روش ساده و موثر برای انجام این کار دوش آب گرم است. استفاده از روغن های عصاره ای مانند زنجبیل یا لیمو نیز می تواند به تسکین مجاری تنفسی و گلو کمک کند.همچنین فرد می تواند با استنشاق بخار از یک کاسه آب جوش به این مهم دست یابد. مراقب باشید تا از سوختگی جلوگیری کنید و قبل از شروع استنشاق، آب جوش را خارج کنید.

آب نمک غرغره کنید
بسیاری از افراد با غرغره آب گرم و نمک، از التهاب حنجره رهایی می یابند. نمک به بهبود بافت های تحریک شده کمک می کند. یک قاشق چای خوری نمک به یک لیوان آب اضافه کنید و چند بار در روز غرغره کنید تا علائم برطرف شود.

از زنجبیل استفاده کنید
زنجبیل یک داروی طبیعی است که بسیاری از افراد از آن برای بیماری های تنفسی استفاده می کنند. قرن هاست که مردم از زنجبیل برای خواص دارویی آن استفاده می کنند.
زنجبیل می تواند به تسکین سرفه خشک همراه با لارنژیت کمک کند. همچنین می تواند به رفع گرفتگی و تسکین عفونت های گلو کمک کند.افراد می توانند زنجبیل تازه و رنده شده را به عنوان ماده ای در چای یا سوپ های گیاهی استفاده کند. همچنین چای زنجبیل یکی از محبوب ترین دمنوش ها برای درمان گرفتگی صدا است. به ویژه اگر با عسل طبیعی شیرین شود.

استفاده از سیر
سیر ماده غذایی دیگری است که مردم در طول تاریخ از آن برای کمک به پیشگیری و درمان انواع بیماری ها استفاده می کردند. تحقیقات نشان می دهد که سیر حاوی خواص ضد باکتریایی و احتمالاً ضد ویروسی است. بنابراین، مصرف سیر میتواند به جلوگیری از برخی عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی کمک کند.

سیر کاربردهای مختلفی در غذا دارد. سعی کنید آن را به سس ها اضافه کنید، یا همراه با سیب زمینی سرخ کرده یا سبزیجات تفت دهید. استفاده زیاد از آن توصیه نمی شود. استفاده کم از سیر می توان مانع از گرفتگی صدا شود.

برا رفع گرفتگی صدا ازعسل طبیعی استفاده کنید
عسل همچنین غذایی است که مردم در طول تاریخ از آن به عنوان دارو استفاده می کرده اند. شواهد نشان می دهد که عسل می تواند سرفه و ترشح مخاط را کاهش دهد. برخی مطالعات نشان داده اند که عسل می تواند دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی باشد.علاوه بر این، برخی مطالعات نشان داده اند که عسل سرفه را تسکین می دهد و یا بهتر از داروهای بهبود سرفه، مانند دکسترومتورفان عمل می کند.

عسل یک افزودنی ساده و خوش طعم برای انواع دمنوش ها است. همچنین می توانید از عسل طبیعی به صورت شربت عسل برای درمان گرفتگی صدا استفاده کنید. شربت عسل هم باعث تامین آب مورد نیاز بدن می شود و هم به رفع مشکلات حنجره کمک می کند.

اصلاحات غذایی
اگر لارنژیت در نتیجه بیماری ریفلاکس معده و مری باشد، در این صورت فرد می تواند تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کند. فرد مبتلا به ریفلاکس باید از غذاهایی که علائم ریفلاکس را ایجاد می کنند، از جمله نعناع فلفلی، الکل، شکلات، غذاهای پرادویه و غذاهای پرچرب اجتناب کند. همچنین، بهتر است حداقل 3 ساعت قبل از خواب آخرین وعده غذایی روز را بخورید.
در مورد داروها با پزشک صحبت کنید

پزشک ممکن است برای درمان عفونت باکتریایی آنتی بیوتیک تجویز کند. اگرچه یک توصیه معمول نیست، اما در برخی موارد پزشکان ممکن است داروهای تجویزی را پیشنهاد دهند. پزشک می تواند به شخصی که علائم شدیدی برای عفونت باکتریایی احتمالی دارد، آنتی بیوتیک بدهد.

گاهی اوقات ممکن است یک پزشک کورتیکواستروئید نسخه ای تهیه کند که به کاهش سریع التهاب کمک می کند. پزشکان می توانند کورتیکواستروئید را برای شخصی که از صدای خود برای کار خود استفاده می کند تجویز کنند. با این حال، کورتیکواستروئیدها برای همه مناسب نیستند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم
لارنژیت معمولاً به هیچ درمان خاصی نیاز ندارد. این بیماری معمولاً خودکران (بیماری که خودبخود از بین می رود) است و باید بدون مداخله برطرف شود. اگر لارنژیت در طی دو هفته برطرف نشد، فرد باید به پزشک مراجعه کند. بعد از این مدت، لارنژیت می تواند مزمن شود. پزشک ممکن است آزمایش تشخیصی را انجام دهد و در صورت لزوم فرد را به متخصص ارجاع دهد.

سخن آخر

از دست دادن صدا به دلیل لارنژیت معمولاً یک بیماری کوتاه مدت است. داروهای خانگی می توانند به تسکین علائم و تسریع در بهبودی کمک کنند. استفاده بیش از حد از حنجره، تحریک کننده ها یا عفونت می تواند باعث لارنژیت شود.برخی از نکات مفید برای بهبودی التهاب لارنژیت شامل استراحت حنجره و مرطوب نگه داشتن بدن است. عسل طبیعی نیز یکی از بهترین درمان های طبیعی برای درمان گرفتگی صدا به شمار می رود.


منبع »  www.medicalnewstoday.com/articles/325748